Jednoduchý návod - vyřezávání oken a podobných tvarů

Otázky, problémy a nejasnosti při tvorbě modelů a skinů
Odpovědět
Josef72
Moderátor a modelář
Příspěvky: 806
Registrován: sob 28. bře 2009 13:37:36
Bydliště: Proboštov / Teplice
Kontaktovat uživatele:

Jednoduchý návod - vyřezávání oken a podobných tvarů

Příspěvek od Josef72 »

Na všeobecné přání jedné paní, která právě odešla sem hodím jednoduchý postup jak "zapustit" do polygonu složitější tvar ( vyřezávání oken např.). Je to způsob, který se mi osvědčil a který umožňuje zapouštět i komplexnější tvary než jsou jen obdelníky a čtverce.

1. Vytvořím si jednoduchý polygon 4x4m a aplikuji texturu. Řekněme, že to co je černé potřebuji následně "vyříznout".
Obrázek

2. Přesunu se z perspektivního pohledu do pohledu "Front" a v pravem panelu přepnu na křivky. Vyberu "Line" a přesně podle předlohy ( černý tvar) obkreslím. Je to jednoduché, vlastně kliknete tam, kde chcete mít vertex. Pro zachování pravých úhlů přidržte "Shift". Jestliže nevidíte při kreslení vznikající tvar ( je schován za polygonem, podle kterého kreslím 2d tvar) máte dvě možnosti. Buď snížit opacity polygonu s texturou (v materiálech), nebo tento polygon v perspektivním výhledu posunout za osu "x" nebo "y".
Obrázek

3. Po dokončení druhého kroku byste v perspektivním výhledu měli vidět asi toto
Obrázek

4. Nyní zapustíme 2d tvar do polygonu. Vyberte polygon, do které budeme zapouštět tvar. V horní liště zvolte cestu Create/Compoud/ShapeMerge. V pravo klikněte na tlačítko "Pick Shape" a ve výhledu klikněte na vámi vytvořený 2d tvar. Ten máte nyní zapuštěný v polygonu. Abyste výsledek viděli, přepněte si v levém horním rohu perspektivního náhledu na "Wireframe".
Obrázek

Obrázek

5. Posledním krokem je převedení polygonu zpět na editovatelnou síťovinu Editable Poly. V zásobníku modifikátorů vyberte "Edit Poly". Nyní přepněte do podobjektu polygon a v perspektivním výhledu klikněte na nově vzniklý, "zapuštěný" tvar, který nyní můžete dále upravovat.
Obrázek

To je asi tak vše. Největší předností tohoto postupu jsou křivky. Když si je osvojíte, můžete vytvářet i složitější tvary a následně převádět na plygonové tvary. Výhodou je, že vám takto nevzniknou nepříjemné světelné efekty, jak tomu může nastat a taky nastává , pakliže používátze některé modifokátory jako "Extrude", "Bevel" nebo jen pouhé tahání vertexů.
Uživatelský avatar
Roman
Příspěvky: 2207
Registrován: stř 01. črc 2009 12:19:03
Kontaktovat uživatele:

Re: Jednoduchý návod - vyřezávání oken a podobných tvarů

Příspěvek od Roman »

Dík moc... Co já se natrápil :roll: Tohle je paráda.
Uživatelský avatar
Roman
Příspěvky: 2207
Registrován: stř 01. črc 2009 12:19:03
Kontaktovat uživatele:

Re: Jednoduchý návod - vyřezávání oken a podobných tvarů

Příspěvek od Roman »

Josef :arrow: asi tam máš chybku v popisu. Já musím nejprve vybrat objekt (box) do kterého chci vyřezat polygon a teprve k němu potom přiřadit funkci "Create/Compoud/ShapeMerge" . No a následně zvolím Pick Shape a vyberu ten nakreslený objekt ( line ) .... Jinak mi to nefungovalo.
Nejdřív jsem myslel , že jsem blbej ale při popsaném postupu vše OK
Hekl338
Modelář
Příspěvky: 929
Registrován: pon 09. čer 2008 21:08:45
Kontaktovat uživatele:

Re: Jednoduchý návod - vyřezávání oken a podobných tvarů

Příspěvek od Hekl338 »

Nakoniec sa mi to podarilo. Je mozne toto spravit tak, ze si vytaham do potrebneho tvaru plane a zlucit to s nim? Ide o to, ze banan je pod uhlom a nakreslit to presne a pravidelne do obluckov nemam sancu. Skusal som to totiz a nejde mi do pick shape dat prave to vyrobene plane, cez line ano.
Josef72
Moderátor a modelář
Příspěvky: 806
Registrován: sob 28. bře 2009 13:37:36
Bydliště: Proboštov / Teplice
Kontaktovat uživatele:

Re: Jednoduchý návod - vyřezávání oken a podobných tvarů

Příspěvek od Josef72 »

Roman píše:Josef :arrow: asi tam máš chybku v popisu. Já musím nejprve vybrat objekt (box) do kterého chci vyřezat polygon a teprve k němu potom přiřadit funkci "Create/Compoud/ShapeMerge" . No a následně zvolím Pick Shape a vyberu ten nakreslený objekt ( line ) .... Jinak mi to nefungovalo.
Nejdřív jsem myslel , že jsem blbej ale při popsaném postupu vše OK

Psal jsem to z paměti, takže se tam vloudila tato chyba.

Hekl :arrow: asi ti zcela nerozumím. Ale ten tvar, co chceš zapustit do polygonu můžeš udělat i z "Plane". Až ten tvar budeš mít připraven, tak si v podobjektech vyber hrany a vyber všechny, které vytváří tvar. U Plane jsou to vlastně všechny hrany ( Ctrl+kliknout na ikonu vyznačující hrany). Když jsou hrany vybrané, tak vpravo v záložce "Edit edge" najdeš tlačítko "Create Shape From Selection". Klikni na něj a následně vyber typ křivky "Linear" , tak ti vznikne křivka přesně podle tvaru Plane. Potom by si měl postupovat podle návodu. Nikdy jsem to ale takto nezkoušel.
Hekl338
Modelář
Příspěvky: 929
Registrován: pon 09. čer 2008 21:08:45
Kontaktovat uživatele:

Re: Jednoduchý návod - vyřezávání oken a podobných tvarů

Příspěvek od Hekl338 »

Vdaka Josef, uz som prisiel na to, ze jak to nakreslim, da sa tam vybrat cosi ako vertexy, ktorymi si tvar doladim. Naozaj jednoduche, to je tak, 4 roky s maxkom robim, ale tiez som sa vzdy trapil cez cut:D
Odpovědět